wtorek, 15 kwietnia 2014

:: Wady = Zalety :: Moje cechy charakteru w zarządzaniu

Wpisując w Google hasło "cechy charakteru" jako jedne z pierwszych odnośników ukazują się artykuły wskazujące jakie są dobre cechy człowieka, jakie są pożądane cechy pracownika itp. Cała masa podsumowań, mówiących o tym, które cechy należy mieć oraz których należy się wstydzić a najlepiej całkowicie wyzbyć.

Trochę ponad tydzień temu, prowadziłam z Tomkiem szkolenie "Przywództwo vs. Zarządzanie", podczas którego dołożyliśmy wszelkich starań aby przedstawić uczestnikom różnicę między przywódcą- wizjonerem a managerem w wersji klasycznej, w taki sposób aby uchwycić to co w obu stylach jest OK i które cechy wyciągać aby stworzyć dobrą przywódczą mieszankę. Bazując na tym, że Tomkowi jest bliżej do przywódcy-wizjonera a mi do managera z zegarkiem w ręku, przerysowując pewne różnice, wychodzi z tego zestawienia całkiem fajny model pokazowy, z którego obserwacji już można wyciągać wnioski.
Jednym z wątków, na których rozwinięciu postanowiłam spędzić dłuższą chwilę były właśnie cechy charakteru, nazywane moim zdaniem błędnie, wadami i zaletami. W akademickich podręcznikach z podstaw zarządzania nie odnajdziemy wzmianki o tym, że podstawą zarządzania powinno być zrozumienie siebie, świadomość tego jacy jesteśmy i w jaki sposób nasze cechy charakteru i przekonania będą rzutowały na styl przewodzenia a w konsekwencji na zespół, którym zarządzamy czyli ludzi, z którymi będziemy pracować. W klasycznym podejściu nie jest to brane pod uwagę toteż ja również niegdyś o tym nie wiedziałam. Testując na własnej skórze, z perspektywy czasu, śmiało mogę stwierdzić, że brak ogarnięcia i nieświadomość siebie zestawiona z naturalnym instynktem przywódczym, za którym podążają ludzie, może być niebezpieczny. Nie tylko dla podążających ale przede wszystkim dla samego lidera, który będzie borykał się ze swoimi jeszcze nie sprecyzowanymi przekonaniami, bez zrozumienia testując siebie w czasie kiedy inni będą już oczekiwali od niego wiele.
Cechy charakteru nie mogą być ani dobre ani złe. Nietrudno zauważyć, że w społecznie narzuconym podziale 'dobre cechy' to te, którymi łatwo się zarządza a 'złe' to te, które posiadają zwykle osoby bardziej niezależne. Tymczasem, każdy człowiek jest zestawem wielu cech, z których może korzystać w różny sposób. Cecha sama w sobie nie jest ani dobra ani zła. Ona po prostu jest.


Podczas szkolenia, poprosiłam uczestników aby przeanalizowali swoje cechy charakteru pod kątem tego jak mogą im pomóc oraz przeszkodzić w zarządzaniu. Analizując w ten sposób, wyraźnie widać, że to co uznawaliśmy za wadę może okazać się w określonych sytuacjach zaletą a zaleta wadą. Sama też postanowiłam zrobić sobie to ćwiczenie. Zachęcam żebyście w wolnej chwili zastanowili się nad tym jakie cechy posiadacie. Pamiętajcie przy tym, że do przewodzenia nie potrzebny jest zespół czy firma. Przewodzimy codziennie- sobie, swoim związkom, znajomym. Niezależnie więc od tego w jakim punkcie jesteście- chwila rozmyślań nad tym ćwiczeniem zawsze będzie miała sens. Jeśli będą na Waszej liście inne cechy od moich (a na pewno będą) dzielcie się nimi śmiało- może kogoś zainspirują albo coś wyjaśnią. 

MOJE CECHY a ich odzwierciedlenie w zarządzaniu:

Cecha
W czym może pomóc?
Jak może przeszkodzić?
Zaradność
·  Odnajdywanie nowych rozwiązań
·  Wiara, że nie ma rzeczy niemożliwych
· Niechęć do proszenia o pomoc

Perfekcjonizm
·  Skupienie na szczegółach
·  Podnoszenie jakości
· Niedosyt i częsty brak 100% zadowolenia
· Przyjmowanie pozycji „wiem najlepiej”
Zorganizowanie
·  Tworzenie czytelnych sposobów przechowywania i przekazywania danych
·  Organizacja pracy
·  Logiczne delegowanie zadań
·  Uporządkowanie wielu spraw w czasie
·  Panowanie nad sprawami wymagającymi „matematyki”
·  Nadmierna potrzeba ciągłego ‘systematyzowania’
·  Frustracja w chaosie
Opanowanie
·  Brak paniki w sytuacjach kryzysowych
· ‘Poker Face’
·  Trudność w nawiązywaniu spontanicznych relacji
Ambicja
·  Stawianie kolejnych, coraz wyższych poprzeczek
·  Brak satysfakcji z drobnych sukcesów
·  Niedocenianie tego, co udało się zrobić w przeszłości
·  Możliwość komplikowania drogi dojścia do celu
Egocentryzm
·   Przemawianie na forum, łatwość prezentowania
·   Pewność swoich racji
·   Wiara we własne pomysły
·   Promocja działań
·   Wychodzenie przed szereg
·  Brak skupienia na dowartościowywaniu osób wokół
·  Niski poziom empatii
Niecierpliwość
·   Szybkie tempo pracy i załatwiania spraw
·   Nie odkładanie ważnych spraw ‘na później’
·  Wprowadzanie chaosu
·  Popędzanie zespołu
·  Skłonność do wyręczania innych
Skłonność do ryzyka
·   Podejmowanie nowych wyzwań
·   Odnajdywanie się w warunkach niepewności
·   Próby wykorzystywania nadarzających się okazji
·  Możliwość przeszacowania szans powodzenia
·  Myślenie życzeniowe
Elastyczność
·   Dobre odnajdywanie się w zmiennych warunkach
·   Szybka nauka
·   Znużenie stabilnością
Punktualność
·   Dobre poczucie czasu
·   Brak wpadek przy umawianiu spotkań
·   Dobre pierwsze wrażenie obowiązkowości
·  Brak zrozumienia dla spóźnialskich
·   Frustracja marnowaniem czasu przez cudzy brak organizacji
Bystrość
·   Szybkie łączenie faktów
·   Wielozadaniowość
·   Wielowątkowe wnioskowanie
·  Możliwość zbędnego doszukiwania się trzeciego dna
·  Mówienie skrótami myślowymi
Dynamiczność
·   Szybkie tempo pracy
·   Umiejętność dopilnowania wielu rzeczy na raz
·  Totalne spięcia z flegmatykami
Kreatywność
·   Ciągłe wymyślanie nowych projektów
·  Tendencja do chwytania ‘wielu srok za ogon’
·   Niedokańczanie zadań
·   Niekonsekwencja
Niezależność
·  Motywacja do tworzenia sobie możliwości pracy na własnych warunkach
·  Świadomość możliwości sukcesu i porażki
·   Trudności z podporządkowaniem się odmiennemu zdaniu
Obowiązkowość
·  Wypełnianie zobowiązań
·  Gwarancja wykonania określonych zadań  
·   Pracowanie za innych

Pewność siebie
·   Wiara w swoje możliwości
·   Wygłaszanie opinii
·   Podejmowanie nowych wyzwań
·   Wiara w sukces
·   Dążenie do celu
·   Ignorowanie cudzych pomysłów
·   Bezczelność
·   Przeszacowanie aktualnych możliwość
Rozrzutność
·         Łatwość inwestowania
·         Brak oszczędności
·         Podejmowanie decyzji na bazie emocji a nie kalkulacji przyszłego zwrotu
 

2 komentarze:

  1. kilka z powyższych, ale również 1) wielomówność: umiejętność barwnego przedstawienia swoich pomysłów, co prowadzi ich wyższej oceny przez grupę/ zagłuszanie innych nie dając im dojść do słowa 2) niepunktualność: pomoże spóźnić się na każde możliwe spotkanie ;) - jest jakiś pozytyw? :D
    Fajne ćwiczenie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dla oswojonych z tą przypadłościa pozytywem może być jej niepowtarzalny urok ukryty w tłumaczeniach powodów spóźnienia ;) a tak serio, zastanawiam sie czy niepunktualnosci nie trzeba by powiazac z czyms bardziej ogolnym czego niepunktualnosc będzie skutkiem. U mnie zapewne punktualnosc wynika z dobrego zorganizowania. U Ciebie moze z roztrzepania czego pozytywem bedzie umiejetnosc funkcjonowania w tworczym chaosie :) Rzeczywiście- zbyt rozdrobnilam te cechy w tabeli. Thx! :)

      Usuń

A Ty? Co o tym myślisz?